Min handlekurv
0
GRUPPERArrow
KURS
KONFERANSER/EVENT
IT SYSTEMERArrow
Shop
Min handlekurv
0
NETTBUTIKK
Meny
Search
Search

Etikkutvalg

Etiske retningslinjer for NOORSI
 

Formål

Formålet til retningslinjene er at medlemmer, dertil kunder og ansatte tilknyttet NOORSI (Norsk organisasjon for sikkerhetskompetanse) skal ha fastsatte prinsipper som bygger opp en kultur i organisasjonen basert på gjensidig respekt og holdninger som skal legge til grunn for god forretningsskikk, rutiner og væremåte. Retningslinjene skal også bidra til at det opprettholdes et godt rennommé for NOORSI med tilhørende datterselskaper som helhet.


Retningslinjene skal legge til grunn for håndtering av problemstillinger som vil kunne dukke opp ift. etikk.


Virkeområde

Retningslinjene gjelder for ansatte, datterselskap, etikkutvalg, styrer og medlemmer tilknyttet NOORSI. Heretter kalt NOORSI.


Roller og ansvar

  • Styret og administrasjon fastsetter retningslinjer for etikk.
  • Etikkutvalg tar imot bekymringsmeldinger via egen e-post og vurderer innkommende varsel og tiltak.
  • Alle varsel legges frem i styremøter og i årsmøtemappe.
  • Enhver ansatt har et selvstendig ansvar for å bidra til at tillit og renommé blir ivaretatt innad i organisasjonen. Ingen egeninteresse skal gå foran eller påvirke arbeidet ut mot medlemmer eller bransjen. Handlinger og avgjørelser som tas på vegne av virksomheten skal være vurdert ut ifra bransjens og medlemmenes interesser.


Verdier og hovedprinsipper

Kulturen innad i NOORSI skal være bygget på gode holdninger og riktig adferd. Alle avgjørelser som tas på vegne av selskapet skal bygges på å være åpne, tydelige, korrekte og seriøse. Våre verdier er:
 

  • Sikkerhet først
  • Korrekthet
  • Pålitelighet
  • Brobygger
  • Seriøsitet
  • Kvalitet


Innad i NOORSI skal vi opptre med åpenhet. All informasjon som er nødvendig og kan komme medlemmene til gode skal deles. All informasjon skal være ærlig og fremføres med respekt. Oppgaver skal utføres med integritet og høy faglig standard. Interessekonflikter skal vurderes og eventuelt varsles inn til etikkutvalget.


Regler internt mellom medlemmer

  1. Medlemmene skal utvikle gode og varige forretningsrelasjoner mellom medlemmene for å opprettholde et godt forhold mellom bransjekollegaer.
    • Dersom det oppstår alvorlige konflikter mellom medlemmene, skal dette tas opp med etikkutvalg i NOORSI. Etikkutvalget vurderer henvendelsen og nødvendige tiltak. Etikkutvalget har rett til å megle mellom medlemmene med sikte på å finne løsninger og gjenopprette gode forretningsforbindelser.
  2. Det er fri konkurranse mellom medlemmene. I konkurransesituasjoner skal imidlertid medlemmene opprettholde en opptreden som er egnet til å sikre bransjens rennommé og som er i tråd med god forretningsskikk. Priser som inngis til kunder skal ha en forsvarlig kalkyle og forretningsvilkår.
  3. Konkurrenter skal omtales så vel innad som utad med respekt. Negativ omtale av kollegaer skal ikke forekomme. Enhver kritikk av kollegaer i bransjen skal være saklig og nøktern.
  4. Medlemmer plikter å respektere kollegaers forretningshemmeligheter. Medlemmer må ikke søke å innhente informasjon hos konkurrenter via skjulte eller urettmessige kanaler, så som ved å forhøre seg hos konkurrenters ansatte, forsikringsselskaper, leverandører eller på annen måte. Respekt for ansattes taushetsplikt er grunnleggende. Det er ikke tillatt på utilbørlig måte å verve medarbeidere fra andre medlemmer til egen bedrift.
  5. Ved behov for tjenester skal andre medlemmer i NOORSI prioriteres. Ved kjøp av tjenester til andre medlemmer kan det ikke tas en høyere pris eller settes andre forretningsvilkår for øvrig enn det som en naturlig kalkyle tilsier og medlemmet vil fastsette ved utleie til andre.
  6. Medlemmene plikter i ethvert henseende å være lojal mot vedtak fattet av årsmøte i NOORSI. Kritikk mot foreningen skal tas opp direkte med foreningens etikkutvalg og ellers i de fora i foreningen der slik kritikk hører hjemme.


Regler overfor kunder og medlemmer

  1. Enhver kundekontakt skal være nøyaktig, rett, høflig og hyggelig slik at bransjens anseelse ivaretas.
  2. Negativ omtale av konkurrenter og/eller konkurrenters ansatte må ikke forekomme, jfr.pkt.4.
  3. Medlemmene plikter å utføre alle oppdrag på en forsvarlig måte slik at risiko for uhell og skade minimaliseres, offentlig regelverk følges, i henhold til alminnelige kontraktsbestemmelser vedtatt av årsmøte i NOORSI, og slik god forretningsskikk for øvrig innen bransjen tilsier.



Regler overfor det offentlige

  1. Enhver omtale av bransjen, kollegaer og NOORSI utad til utenforstående, leverandører, kunder, offentlige instanser, forsikringsselskaper, offentligheten og andre skal være positiv og iaktta bransjens og foreningens anseelse. Enhver kritikk utad skal være saklig og nøktern, jfr.pkt.4.
  2. Medlemmene plikter utad å være lojale overfor vedtak fattet i NOORSI. Medlemmer kan engasjere seg i den offentlige debatt, men plikter da å ivareta bransjens anseelse og ikke å undergrave eller på annen måte utad opptre kritisk til foreningen, foreningens vedtak eller den policy foreningens styrende organer har fastsatt. Uenighet eller kritikk skal i slike tilfeller tas opp i henhold til pkt. 10.


Sanksjoner

  1. Ved brudd på herværende regelverk kan ethvert medlem innklage et annet medlem til NOORSI sitt etikkutvalg. Etikkutvalg, eller den eller de styret utpeker, skal ved klagesaker gis fullt innsyn hos klager og innklagete medlem i de forhold klagen omfatter. Etikkutvalget treffer vedtak i saken etter at saken er så godt opplyst som mulig.
  2. Etikkutvalget som settes til å behandle saken skal være habile i de forhold klagen omfatter. De opplysninger som innhentes i sakens anledning skal behandles strengt fortrolig og de som mottar informasjon er forpliktet til ikke å omtale opplysningene utad til andre medlemmer eller andre eller utnytte opplysningene i egen virksomhet.
  3. Etikkutvalgets vedtak i klagesaker kan påankes i årsmøtet til avgjørelse.
  4. Medlemmer som finnes å ha brutt herværende regler skal tildeles en irettesettelse av behandlende organ. Ved gjentatte og eller grovere brudd på regelverket kan medlemmer ekskluderes. En eventuell eksklusjon skal alltid forelegges årsmøte for godkjennelse.


Varsling

For å varsle organisasjonen hvis det skulle oppstå bekymringer rundt en problemstilling eller brudd på de etiske retningslinjene skal det tas kontakt med etikkutvalget, dette kan eventuelt sendes direkte på en dedikert e-postadresse: etikkutvalg@noorsi.no


Etikkutvalg